Over de Midden en Hoge Atlas richting zuiden.

1 april 2023 - Zaida, Morocco, Marokko

Zaterdag, 1 april.

Na een spannend verhaal en vele lieve woorden van Antoine en Claire, een Frans echtpaar wat hier in de gîte logeerden, nemen we hartelijk afscheid van ze en natuurlijk van Siham , onze allerliefste gastvrouw.

Lulof’s routes worden steeds uitdagender, maar Willy geeft geen krimp. Zonder morren sleept hij Kiki overal achter zich aan. Uren rijden we omhoog van 1400 m naar rond de 2200 m over de Midden-Atlas richting het stadje Boulemane. De weg begint met goed asfalt , ongeveer 1,5 auto breed, daarna wordt het smaller , en ietwat gevaarlijker, door regen en gesmolten sneeuw zijn er nogal wat asfaltgedeelten waar de grond onderuit verdwenen is, daar rij je liever niet met een wiel overheen, dan lig je zo met je hele gedoetje onder aan de berg. We spreken daarom af om om het  uur van plaats te wisselen om gefocust te blijven rijden. De ander kan dan even uitpuffen en lekker om zich heen kijken.

Op weg naar de sneeuw in de verteScholen herken je aan de pastel kleurenKijkje de diepte in brrrr

Overal tegen de berg aan zijn platte Berber woningen gebouwd en als we denken geen mens meer tegen te komen loopt er een Berber moeder met een baby op haar rug, geiten te hoeden.  Tja, heel ander leven dan wij gewend zijn.

Berber woning tegen de bergwand

Het is spannend rijden, zo onbeschermd, zo hoog en dan ook nog met Kiki achter je aan. We komen ook serieus niemand tegen op deze weg, behalve aan het einde 1 motorrijder. Ik was er op een gegeven moment ff helemaal klaar mee, dacht dat we nooit meer naar beneden zouden gaan, maar keek toen eens goed om me heen en dacht , wauw nu zijn we op sneeuwhoogte , de berg waar we gisteren in de verte door de verrekijker naar keken. Ik genoot acuut weer van de indrukwekkende bergen om me heen, de stilte en het gevoel hebben van over de wereld heen te kijken.

Laatste bocht van de spannende rit over de Midden Atlas gebergteEr ligt nog sneeuw her en derEr ligt nog wat sneeuw in de Midden Atlas gebergte

Het wordt een lange rijdag, de enige camping onderweg in Boulemane nog niet open, geen geschikte natuur om je in te verstoppen om wild te kamperen, en het aanbod van de Gendarmerie om bij hun op de stoep te slapen sprak me niet echt aan. We besluiten erop te gokken dat we voor het donker in Zaïda zouden kunnen zijn op camping Kzar Timnay. Dat lukt, maar we moeten wel opbouwen en koken met onze headlights op. Geen probleem. De volgende dag nemen we een rustdag, vermoeidheid slaat soms zomaar toe bij mij. Ik maak granola, laat 2 wassen draaien en Lulof kan hier zowaar vliegvissen op eigen terrein met een spectaculair uitzicht op de berg die we gisteren bedongen hebben.

Een gelukkig man, vliegvissen met wel heel magnifiek uitzichtHelaas niks gevangen

Boodschappen gedaan in  Zaïda; best een grote plaats, met een heerlijke sfeer. Maar denk niet in de trant van een supermarkt: gewoon kleine winkeltjes en vooral veel verkoop op straat. We zijn er net voor zonsondergang , bewust, want dan komt het leven weer op gang tijdens de Ramadan. Ze mogen bijna eten en de heerlijke etensluchten drijven zo je neus binnen. Vlees durf ik niet te kopen, maar ja heel hypocriet, ik eet het wel in restaurants. We vragen of we gegrilde kip kunnen kopen bij een slagerij mét eigen restaurant. Ze kijken wel een beetje raar, maar gooien het toch op de gril. We worden op het terras neergezet en meteen verwend met hoge thee wat ze hier Berber whiskey noemen. Vrouwen zijn ook druk bezig, op een soort bakplaat waar ze plat brood bakken met een tomaat, ui en kruidenvulling. Nieuwsgierig ga ik kijken en vraag of ze dat ook voor ons willen bakken. Wat een heerlijke maaltijd deze avond.

Alles voor dezelfde prijs op de weegschaal, lekker makkelijkLekker zoetigheid kopen voor bij de koffieVrachtwagens optasten kunnen ze hier als de besteZaida met prachtige bergen om zich heen, heerlijke stadOnze kip op de grilMeehelpen met de slager uit Zaida

De volgende dag rijden we richting de Sahara. We maken nog 1 stop  van 2 nachten bij Ali van camping Tissirt, direct na echt een hele grote stad; Errachidia. De weg is easy en het landschap is één kleur, nl kleikleur . Ook de Berber woningen zijn die kleur, er steekt werkelijk niets af hier in dit landschap. Dan rijden we door de Hoge Atlas , met prachtige  rode bergen. De camping  ligt beneden in een onverwachte oase, echt geweldig mooi, lekker groen en heerlijke bloesem geuren en vogel gekwetter. Ik spring hier geregeld even onder een lauwe douche tegen de jeuk overal op mijn lijf. Op de vorige camping waren processierupsen,  en we zitten beiden onder de bulten die enorme jeuk geven van de brandhaartjes. Na informatie op google geef ik Ali alles mee waarvan ik maar vermoed dat er haartjes in kunnen zitten en hij wast alles voor ons.

Er kan vast nog meer op het dakLunch onderweg naar camping TissirtEerst alleen maar rode bergenEn dan zie je beneden een OaseCamping Tissirt midden in een OasePolonaise processierupsen

We maken eind van de middag een wandeling naar het slaperige dorpje Zaoula, het lijkt uitgestorven , maar tv antennes, zonnepanelen , zonne boilers en een rode brandkraan doet anders vermoeden. Ik google nav een oud versleten bord of Maison Zouala nog bestaat, en ja hoor hij staat op booking.com met een 8,8 ik vind het echt ongelooflijk. Als we terug lopen is er plotseling reuring, de  jonge lui komen uit school. Ze stromen het dorp in; lopend of op de fiets, of worden thuis gebracht met de schoolbus, de meeste  in moderne jogging pakken, een enorm contrast met de uitstraling van hun dorp.

Wandelen door de landbouwgrond naar ZoualaGroen en rustZouala is moderner dan op het eerste gezicht lijktZouala overdag een slaperig dorpDorp ZoualaGite Zouala, het bord straalt de 8,8 op Booking.com niet uit

En morgen rijden we dan naar de Sahara, vind het best spannend eigenlijk. Vraag me af of we echt met onze auto door het zand gaan raggen en slapen in de woestijn in onze daktent, of we onze dromen waar gaan maken.

Ben zo benieuwd wat er van uitkomt, hoe we het vinden en vooral of het niet al té toeristisch is.

Ik heb ook 2 video’s  geüpload, maar kan ze niet invoegen in dit verhaal, misschien dat jullie ze ergens anders kunnen bekijken.

1. Elke:
    15 april 2023
    Prachtig:)
  2. Peter & Monique:
    15 april 2023
    Je bent een begenadigd schrijfster Petra. En wat een toffe foto’s!
  3. Wies:
    16 april 2023
    Heerlijk weer zo’n prachtig verhaal en de mooie foto’s. Puur genieten.
  4. Annemiek westra:
    16 april 2023
    Jullie belevenissen worden zo levendig en leuk beschreven dat het voelt of we ook bij jullie aan boord zijn.Wat een avontuur!Heeft Lulof de hele reis uitgestippeld?
  5. Banjo en Bil on an Urban Escape:
    16 april 2023
    Nee dat doen we eigenlijk nooit, we hebben globaal een idee , maar plannen per dag. Dan kunnen we de info meenemen van andere reizigers die we tegen komen en van de lokalen die graag alle mooie plekjes van hun land met ons willen delen.
  6. Annemiek westra:
    16 april 2023
    Vroeg het me af voor zo'n enorme afstand buiten Europa?Tot nog toe pakt dat wel bizar goed uit,toppie hoor!
  7. Gert van den Berg:
    16 april 2023
    Weer een prachtig mooi stukje met fantastisch mooie foto's en heeft Lulof nog wat gevangen?
  8. Monique:
    17 april 2023
    Avontuurlijke tocht! De video’s kun je onder het kopje video’s bekijken.
  9. Gretha:
    17 april 2023
    Heerlijk om jullie belevenissen mee te lezen
    Ik ben zo benieuwd naar de beleving van de Sahara
    Ik heb vaak gelezen dat dat een ongelofelijke ervaring is; dat er geen zandkorrel is die dezelfde kleur heeft en dat er meer leven is dan je verwacht
    Ik wacht in spanning jullie verhalen af 😍
  10. Cristian Hassing:
    19 april 2023
    Op de terugweg zou ik santa fe meepakken onderin spanje. Ligt naast granada.
    Mooie omgeving, en hebben ze hele fijne 40°c hotsprings. En je kunt er mooi overnachten in de bergen.

Goeie reis.