Bye, bye Spain ………

25 mei 2023 - Beuningen, Nederland

donderdag 25 mei.
Pinksterweekend, niet een echt handig tijdstip om aan de populaire Franse kust nog een plek te vinden. Maar op een super leuke kleine camping “Le Bord de Mer” krijgen we toch een prachtige plaats met uitzicht over de Golf van Biskaje.  Volop genieten van de ondergaande zon en smorgens zwemmen in de zee.

De zon gaat onderOndergaande zonOndergaande zonOndergaande zon, bijna wegSmorgens een heerlijke duikSla op het strand ??Vertrek klaar

Daarna op naar Parijs  wat betekent dat we urenlang doorbrengen op de Franse tolwegen, zoooo saaaaaaai , we dutten bijna  in en verlangen hevig terug naar het avontuurlijke rijden in de 1 of de 2. Onderweg nog 1 stop op een municipal camping in Saint-Maixent-l’Ecole, waar we een leuke ontmoeting hebben met een Engels stel. We raken niet uitgekletst. De volgende dag zien we een geweldige kleine rode pick-up rijden,  opgebouwd met een boomhut. Toevallig hebben we een plasstop op dezelfde parkeerplaats en uit nieuwsgierigheid maak ik een praatje met de jonge Noorse bestuurder. Hoe grappig is het toch , al die ontmoetingen onderweg, dit was weer zo eentje die je nooit gaat vergeten. Als de passagiersdeur opengaat, komt er geen jonge vrouw uit, maar rolt er een oude hippie uit met rasta haar, verkleurde slobberige kleding die ze ook nog eens binnenste buiten aan heeft. Het blijkt zijn moeder te zijn. Hij rijdt haar terug naar Noorwegen, ze leeft in Portugal met gelijkgezinden op een camping, maar heeft haar rijbewijs laten verlopen, dus rijdt zoonlief haar naar huis om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Het ging niet helemaal goed samen in die auto, qua gezelligheid . We mochten ook nog een blik werpen in de boomhut, helaas net zo’n chaos als het uiterlijk van mams. We hebben er nog uren lol om gehad. Helaas vergeten er een foto van te maken.

Om een uur of 4 komen we aan op camping Paris Beau Village in Zuid Parijs. Hier mogen we nog net rijden zonder milieu sticker. Fijne plek en met de trein is Parijs centrum goed te bereiken, als ie niet buiten bedrijf is vanwege werkzaamheden. We boeken voor 5 nachten. Ik heb weer behoefte aan een rustdag en we willen ook graag Versailles bezoeken.

De eerste dag Parijs : over het openbaar vervoer ga ik het maar niet hebben, dat was drama. Het kost ons heen en weer 5 uur en we maken bijna 20.000 stappen die dag. Vandaar dat we maandag een rustdag inlassen.

Maar wat een heerlijke dag in Parijs, we beginnen met een lunch bij “Auteuil” en starten vanaf daar een wandeling over een vroegere spoorlijn. Grappig, je waant je in het bos vol met vogelgeluiden, maar je loopt midden in Parijs. Daarna slenteren langs de Seine en door mooie buurten en dan ineens zien we de Eiffeltoren. Uhhhh , wat is die eigenlijk klein en lelijk en als we er dichtbij zijn blijkt het rondom helemaal afgezet te zijn en is het voor mij veel te druk met toeristen. Snel doorlopen naar het 7e arrondissement waar de vibe heel veel  beter is, met gezellige terrasjes en Parijzenaren die genieten van de zondag. Zo sluiten we aan in een lange rij wachtenden voor een designijsje bij Helateria Amorino. Lekker ijs, vegan en ze maken er ware kunstwerken van, een soort bloem op een hoorntje.

Start van de wandeling over het oude spoor trajectLulof kijkt wat er allemaal in de mini bibliotheek staatVerrassend, een Zweeds handboek voor als je papa wordtTja , dit is wel een van de mooiere plekken om te slapen als je geen dak boven je hoofd hebt.Prachtige voortuinen in deze wijk.Daar staat ie dan, de Eiffeltoren.Onder aan de Eiffeltoren, een geliefde plek om de liefde te bezegelen.Super lekker, mooi vegan ijsjeWat een kunstwerk, daar wil je wel wat langer voor in de rij staan.

Op dinsdag zijn we binnen een uur in Parijs en gaan we wandelen door het 6e arrondissement. We hebben besloten niet de gebaande paden te bewandelen en steeds een ander arrondissement te doorkruisen.

Bootje varen voor jong en oud een leuke bezigheid.Een heerlijk marktje tussen 2 straten in.Lunchen op een mini terrasje tussen het verkeer in.IMG_4872Hij zou eens niet gek doen, altijd lache met die man.Prachtig Parijs

Zo komen we spontaan langs de Notre Dame die sinds een enorme brand in 2019 in de steigers staat. Het bizarre is, er hangt nog steeds een brandlucht daar. Het is afgezet met grote houten wanden en daaraan hangen enorme fotos, gemaakt vanaf dag 1 na de brand. Op die manier vertelt de fotograaf het verhaal van na de brand , het opruimen en het renoveren. Heel interessant en prachtige fotos. Ze zijn bijna klaar met de renovatie en volgend jaar willen ze weer open.

Op woensdag hebben we kaarten voor Versailles. Ons tijdslot is 11:30 uur , maar we zijn er ruim op tijd en nemen een koffie op een terras. Daarna met mega veel andere nieuwsgierige in de rij om binnen te komen. We besluiten audio te nemen , zodat we de verhalen bij de zalen en de schilderijen kunnen beluisteren. We mochten vandaag helaas niet de tuinen bezoeken . Het paleis stond in de stijgers, mooie fotos konden we niet echt maken, maar we zijn er geweest en kunnen dit weer afvinken. Het was minder speciaal dan we dachten en voor ons té toeristisch.

Ja hoor, hebben wij weer, Versailles in de steigers.Lijkt me heerlijk, al die trappen op en af, in die mega rokken van vroeger.Ze hadden toen al bellenblaas.Vanuit het Paleis een kijkje naar buiten.Daar passen wij allang niet meer in, het lijkt wel een poppenbed.Prachtig hoor , Paleis Versailles.Wel even poseren voor de tuin,  al mogen we er niet in.Door kijkje naar de tuin.

Donderdag 1 juni rijden we dan echt naar huis, of toch niet ….. we besluiten nog 1 nachtje op een outdoor camping in België door te brengen bij camping Maka, vlakbij Bouillon waar we onze Commander aan gort hebben gereden in 2020. Normaal is outdoor kamperen gratis, maar hier moet je er extra voor betalen, een duur nachtje , onze laatste nacht van deze reis. Wat wel een hele leuke afsluiting is , is dat we naast het kleinere broertje van de Companion staan. De Conqueror Comfort,  UEV 390. We zijn nog nooit een Conqueror trailer tegengekomen onderweg, dus dit vonden we heel erg leuk. We maken vuur samen met onze buurtjes, een gezin met een studerende zoon, en delen  tot laat in de avond verhalen over onze avonturen.

Wat krijgen we nou, het broertje van Kiki als buren.Heerlijk plekje zo aan het water.Laatste avond nog ff de hengel uitgooien.Kijk nou toch hoe schattig die Comfort is!Naast elkaar , de Defender met een Conqueror Comfort en wij met Kiki.Zoonlief rijdt de Comfy met  de mover naar de Defender om hem aan te haken.Toch nog even kijken of we de BBQ, die we tijdens het ongeluk zijn verloren , kunnen vinden.

Dat was het dan, 13 heerlijke, fantastisch mooie weken op pad en zo’n 12.000 km op de teller.