Een leuke ontdekking.

11 april 2023 - Dadès Gorges, Marokko

Dinsdag, 11 april.

Toen we terugreden naar Merzouga vanuit ons woenstijnavontuur, reed ik het laatste gedeelte. Ineens wees Lulof verheugd naar een raar soort gebergte , kijk kijk, van dat boek , op de kaft, weet je wel, die berg, waar ze filmen en zo………… ik snapte er niets van, maar hij had het zeker goed gezien.

Gara Medouar

Onze “bijbel” van Chriss Scott : Morocco Overland, heeft een prachtige foto van een soort krater op de kaft. En toen we het opzochten op de kaart, waren we er inderdaad langs gereden.

Op de kaft foto van Gara Medouar

Lulof heeft toen de route naar de Gorges du Dadès meteen aangepast, we rijden eerst weer een stukje terug , er moest en zou koffie gedronken worden in die krater, wat geen krater is.

Mooi uitzicht naar buitenDe poort naar de vrijheid, maar niet voor de slavenHete bestemming om hier opgesloten te zijn

En zo kwam het dat we voor het eerst off road reden met de hele combinatie .

Gara  MedouarOp naar de ingang van de Portugese gevangenisOff-road rijden naar Gara Medouar

De Gara Medouar is een hoefijzervormige rotsformatie die doet denken aan de krater van een vulkaan.

Eeuwen geleden werd deze krater gebruikt voor slavenhandel. Er werden Afrikaanse slaven gehouden die vervolgens in Portugal werden verkocht, hierdoor heeft het de bijnaam “ Portugese Gevangenis” gekregen. Later werd het door de Marokkaanse overheid gebruikt als militaire basis en het is ook een filmlocatie geweest bv voor de James Bondfilm SPECTRE uit 2015.

We rijden door naar onze volgende camping, vlak voor Tinghir. Heerlijk gegeten en de lekkerste dadels ooit daar gegeten, net zachte bonbons. We kregen uitleg over de groei van dadels, nooit geweten  dat ze in palmbomen groeiden , in grote trossen.

Een dadel palmAllereenvoudigste afwasplaats tot nu toeGeen idee wat hier het plan was, maar mooi is andersHet huis van Mohammed op zijn eigen campingWachten op de maaltijd van MohammedWe hebben een afdakje met een zitjeHoge thee, berber whiskey, ingeschonken door LulofElektriciteit , niet onze standaard qua afwerking

De volgende dag rijden we door Tinghir, een leuke moderne  Marokkaanse stad, we zien de uitlopers van de Haute Atlas en bergtoppen met sneeuw . De weg door de Gorges du Dadès is adembenemend , heel veel kashba’s, veel groen en een prachtige verscheidenheid aan gebergte.

Wat ook opvalt is dat er wat meer huizen staan met een verdieping erop. Dat vrouwen in zwarte nihabs lopen of lange jurken dragen met daaroverheen , schuin over de schouder, een  witte kanten doek gedrapeerd. Het is zo warm en dan zoveel kleding dragen , ongelooflijk.

Vrouwen in Nihab

Lunchtijd komen we aan  bij een gezellig Hotel, l’Etoile D’Azur, halverwege de Gorges du Dadès, en blijven daar 4 nachten op hun parkeerplaats aan de rivier Oued Dadès bij een prachtige Oase. Naast ons was wel een officiële campingplaats die gerund werd door een zeer betrokken beheerder , waar ik meteen de kriebels van kreeg . Super druk mannetje, die té veel zijn best deed. Zelfs Lulof kreeg hij aan het werk toen een van zijn gasten zich met een camper vastreed in de modder.  ( op zijn aanwijzingen , notabene) Met hulp van Willy is alles weer goed gekomen.

Lulof de redder in nood voor ouder Frans echtpaarParkeerplaats/camping L’etoile D’azur

Ik geniet van onze rustige plek en de geweldige broers die het Hotel runnen en ook nog eens Engels spreken, altijd handig als je het Frans nog niet goed beheerst.

Vanaf hier kunnen we lekker routes rijden door de Gorges du Dadès en de Gorges du Todrha.

1. Carola Smith:
    23 april 2023
    Volgens mij genieten jullie nog steeds. 😊😎
  2. Marloes Goemans:
    23 april 2023
    Weer met heel veel plezier jullie mooie reisverhaal gelezen! Iedere keer een feestje om op deze manier samen met jullie op reis te zijn, althans zo voelt het.
    😍
  3. Jacqueline:
    23 april 2023
    We liepen een beetje achter en hebben net jullie mooie verhalen na het vertrek uit Fez gelezen. Wat een prachtige, avontuurlijke reis. Was wel blij dat jullie met z’n viertjes de woestijn in gingen. Leuk die ontmoetingen. Goede reis en tot het volgende verhaal.
    Groetjes ook van Fons
  4. Silvia Hassing:
    29 april 2023
    Leuk jullie avonturen telezen en de mooie foto's tezien geniet ervan ook de campings, ga ik ook doen deze week Eldorado haha groetjes Silvia
  5. Banjo en Bil on an Urban Escape:
    5 mei 2023
    Ook gezellig hoor Syl, op Eldorado.
    We komen deze zomer zeker langs!